vineri, 11 decembrie 2009

Legi de baza.

Vom continua cu legile de baza ale dinamicii, si anume:

1. Legea distantei
2. Legea vitezei
3. Formula lui Galilei

Si vom face o introducere in energii.

1. Legea distantei.

Am demonstrat in postul trecut ca distanta variaza cu timpul dupa o lege de gradul doi. Altfel spus, distanta parcursa este egala cu suma dintre spatiul initial x0, produsul vitezei initiale cu timpul in care se masoara distanta, si jumatatea produsului dintre acceleratie si patratul timpului in care se face masuratoarea. Mai simplu,

Derivand aceasta relatie, ar trebui sa obtinem, conform formulei (1) din postul anterior, legea vitezei in punctul t. Derivarea lui x(t) in raport cu t va duce la:

Aceasta este formula (5) si se numeste Legea vitezei.

3. Formula lui Galilei.

Tratand legea distantei ca pe o simpla ecuatie de gradul doi, vom observa ca discriminantul acesteia va avea o forma speciala.


Rescriind aceasta relatie in alta forma, si inlocuind delta cu patratul unei viteze, obtinem:

care se numeste formula lui Galilei si permite aflarea vitezei unui corp daca i se stie acceleratia si distanta parcursa din momentul in care a avut viteza v0.

Un comentariu:

  1. Sa stii ca o sa-mi bat putin capul cu fizica.
    Buna idee ai avut cu blogul accesta! :)
    In liceu eram bun la legea planului inclinat, una dintre putinele lectii pe care am inteles-o de la cap la coada. Asta pentru ca mi-a explicat-o sora-mea!:)
    Chestia cu energiile va fi interesanta pentru mine, nu atat ca formule, la care ma uit ca curca-n lemne, ci ca viziune. :)

    RăspundețiȘtergere